Z czym do inwestora?

http://www.istockphoto.com/
W poprzednim artykule jedno z pytań odnosiło się do przygotowania odpowiednich dokumentów przed spotkaniem z inwestorem. Często startupy o nich zapominają albo przygotowują je według własnych standardów. Warto zrobić to dobrze, bo to może zaważyć o Twoim sukcesie.

Finansowy niezbędnik startupowca zawiera kilka dokumentów, bez których nie warto rozpoczynać rozmowy z jakimkolwiek inwestorem. Ich brak w Twoim startupowym arsenale może znacznie utrudnić pozyskanie inwestora, a w skrajnym przypadku zostanie potraktowane jako brak odpowiedniego przygotowania i niepoważne podejście do tematu. Oto rzut oka na MUST HAVE każdego startupu.



1. Biznesplan

Zacznij od modelu biznesowego opisującego jak działa Twój startup. Forma jest dowolna, jednak pamiętaj o „odrobieniu lekcji”. Poświęć na to czas i przemyśl dokładnie co będzie w nim zawarte.

W tym celu możesz skorzystać z narzędzia jakim jest Business Model Canvas, który w prosty sposób przedstawi m.in. czym jest Twój produkt, jakie ma propozycje wartości, jakie są strumienie przychodów oraz podstawowe wskaźniki pozwalające na zmierzenie dynamiki wzrostu.

Może to być także inna forma biznesplanu. Ważne jest, aby zawierała istotne informacje dla inwestora. Takie, które pozwolą mu na ocenę potencjału oraz ryzyka Twojego startupu.

Nie zapomnij także o danych liczbowych. Tutaj doskonale sprawdzi się nawet najprostszy P&L (czyli model przedstawiający Rachunek Zysków i Strat). Przygotuj go uwzględniając założenia i prognozy. Uzasadnij kluczowe wartości, skąd się wzięły oraz jak będą kształtować się w przyszłości. Bądź gotowy do „obrony” modelu. Mimo tego, że inwestorzy lubią oglądać obiecujące projekcje, nie przesadzaj. Poświęć czas na analizę rynku i ocenę jego wielkości. Bądź realistą, bo przecież nikt nie lubi być rozczarowany z wyników finansowych, a tym bardziej Ty, jeśli w przyszłości będziesz rozliczany z efektu i zapisów zawartych w modelu.

2. Teaser

Tzw. streszczenie menadżerskie albo one-pager. Jak sama nazwa wskazuje ma być krótki. Ma być syntezą i streszczeniem tego, co w Twoim startupie najważniejsze. Jest po to, aby zaoszczędzić inwestorom czas na wczytywanie się opasłe biznesplany. Teaser, ma wzbudzić zainteresowanie i spowodować chęć dalszych rozmów. Często inwestorzy nawet nie przeglądają prezentacji na rzecz teasera. W takim streszczeniu powinny znaleźć się hasłowe informacje odnośnie produktu, usługi, teamu, nagród, dokonań oraz dane kontaktowe. Nie przesadzaj z formą. To użyteczny dokument, który ma sprzedawać, więc zrób to mądrze.

3. Prezentacja

Niektórzy spierają się czy prezentacja jest potrzebna. Ja jestem zdania, że jest niezbędna. Dzięki dobrze przygotowanej prezentacji łatwo i szybko przedstawisz swój biznes. Nie ważne czy prezentacja będzie pokazywana podczas spotkania, czy przesyłana na mail. To doskonałe narzędzie marketingowe. Sporządź ją w ciekawy sposób. Zadbaj o szatę graficzną. Unikaj błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, itp. W prezentacji zamieść informacje o produkcie/ usłudze, o propozycji wartości, jaki problem rozwiązuje. Przedstaw także swój zespół, pochwal się dotychczasowymi dokonaniami. Opisz strategię rozwoju i cele na najbliższy rok. Przedstaw cele wykorzystania środków z inwestycji. Zadbaj o przystępną, ale profesjonalną formę oraz o odpowiedni, dostosowany do odbiorcy, język.

4. Inne

Jeśli możesz przygotuj także inne dokumenty, zestawienia, analizy na potwierdzenie tezy, że Twój startup faktycznie zaspokaja konkrente potrzeby i że istnieje spora grupa odbiorców, którzy są Twoimi potencjalnymi klientami. Często startupy przygotowują obszerną analizę konsumentów lub analizę konkurencji. Przedstawiają siebie na tle rynku pokazując potencjał oraz przewagi konkurencyjne. To oczywiście dodatki, które mogą, ale wcale nie muszą być potrzebne. Jeśli ktoś Cię o nie zapyta, zapunktujesz, bo to oznacza, że porządnie się przygotowałeś. Nawet jeśli nie przejrzy tych analiz, będzie miał w głowie, że potraktowałeś to poważnie.

Przed spotkaniem z inwestorem poświęć czas na przygotowanie powyższych dokumentów. Bez nich to często strata czasu zarówno dla Ciebie jak i dla inwestora. Nie chcesz chyba, aby ktoś rozczarował się Twoim brakiem profesjonalizmu, nawet jeśli Twój biznes jest dobry. Jeśli nie potrafisz zrobić tego samodzielnie, zleć to zewnętrznemu specjaliście, który z pewnością łatwiej poradzi sobie z takim zadaniem. Bądź jednak aktywny w procesie tworzenia, Twoje uwagi pozwolą na uniknięcie niepotrzebnych pomyłek. Pamiętaj, że to Twój biznes i że pozyskanie inwestora to często krok milowy w rozwoju startupu.
Trwa ładowanie komentarzy...